Tuesday, September 30, 2014

My "impossible" Journey.. (Part 1)

Hi semua..

Kali ni saya nak share dengan anda semua tentang misi baru saya...

Sebenarnya.. saya memang takut dan rasa seperti tidak mampu untuk melakukannya.. tapi, saya gagahkan juga. Ok here it goes...


Misi saya adalah untuk menurunkan berat badan sebanyak 10kg dalam masa 3 bulan...


                                IMPOSSIBLE!!!...




Well.. nampak macam impossible tapi sebenarnya ianya boleh dilakukan.. (cewah!.. confident abis..)

Jadi, memandangkan saya nak berkongsi, jadi kenalah share habis kan..

Berat saya sekarang adalah 78kg.. (sila jangan komen mahu pun gelak..ehem)

Saya nak hilangkan 10kg.. jadi target berat dalam 3 bulan adalah 68kg.

Menggigil jugak sambil menulis ni.. macam-macam biawak dalam kepala ni.. ada yang kata tak bolehlah.. kalau tak kurus malula.. dan macam-macam lagi..

Tapi... sebelum saya jadi Ms. Bond.. dalam mission "impossible" saya ini... mestila saya dah buat homework..

Pertama, cara pengiraan BMR, DCR, dan juga apa itu kalori.. (details ni saya buat dalam entri lain ye)

Kedua, dah tau cara nak kira, apa lagi... kiralah..

Setelah kira punya kira... jumlah kalori yang boleh saya ambil dalam sehari hanyalah 993.51kcal...

WAH! acane tu?



Sebab nak kurus.. Jadi sekarang saya telah pun berjinak-jinak dengan aplikasi Fitnesspal untuk mengira kalori makanan yang saya ambil...

      (contoh gambar aplikasi yang saya google image nya)

Maka dengan ini, saya nak tak nak kenala melakarkan jadual pengambilan kalori dalam sehari dan WAJIB la saya follow kaannn...



Tapi... ada tapi... saya ada cabaran saya tersendiri..

Cabarannya adalah saya pernah menghidap thyroid dan bukan mudah bagi saya untuk menurunkan berat badan. (jadi kalau tak turun nanti bukan salah saya k... alasan sangat kaan) tapi takpe saya akan tetap mencuba dan doa dari kalian semua amat saya harapkan...

Jadi, setiap hari saya akan cakap pada diri sendiri.. saya akan turun berat badan sebanyak 10kg menjelang Disember 2014.

Saya pernah beberapa kali mencuba untuk menurunkan berat badan sebelum ni tapi tidak berjaya.

Macam mana nak berjaya kalau ubat yang diberikan Doktor tu mengandungi steroid.. Pantang sepuluh kali sekejap jadi lapar dan kalau tak makan, menggigil macam penagih. huhu..

Pelbagai kaedah telah saya cuba seperti memakai korset (banyak gila korset beli..tapi xpakai sebab tak selesa..adoyai)

Sapu minyak panas sampai nak terbakar rasa kulit. Gigih sangat menahan panas... Ada sekali tu sampai terpaksa pergi ke tandas untuk membasuh krim tu sebab tak tahan... huhuhu.

Segala kaedah-kaedah ini amat menyeksakan saya. Tapi kini, saya ingin menurunkan berat badan dengan cara yang sihat tanpa menyiksakan diri saya sendiri.

Nasib saya baik kerana Allah temukan saya dengan Group yang sangat Awesome, kami sama-sama ingin 'menipis' menjelang Disember 2014. Kami saling bertukar informasi dan memantau pemakanan harian.

Semoga misi saya ini berjaya.. Insya'Allah

Doakan saya ye..

Oklah chow dulu!

p/s: alamak hai nak dekat raya haji ni.... camano tu?

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates